Foredragsholdere

Stine Helén Pettersen

Stine Helén Pettersen

Om opphavsrett for kommunikatører

Sitatretten - stjeler vi, eller er vi dumsnille?
Advokat Stine Helén Pettersen dissekerer en episode av en tv-serie og gir ved det en innføring i rettighetsklarering og sitatreglene. - For å benytte andres videoopptak, bilder, musikk og tekst er det alltid nødvendig med samtykke fra rettighetshaveren og det skal betales vederlag. Eller?

Stine Helén Pettersen er medieadvokat i advokatfirmaet Bing Hodneland, og bistår særlig virksomheter innenfor medie- film og musikkbransjen i spørsmål om immaterialrett, medierett, markedsrett, kontraktsrett, arbeidsrett og personvern. Pettersen har særlig kompetanse innenfor opphavsrett (musikk, film, tv og andre medier), varemerkerett og medierett, og har en mastergrad med spesialisering i underholdningsindustrien fra King’s College, University of London. Pettersen holder jevnlig foredrag for både private og offentlige aktører, særlig innenfor temaene opphavsrett, medierett, jus og sosiale regler og markedsrett.

Foredrag i regi av samarbeidspartner Kopinor.

Bertrand Maugain

Bertrand Maugain

Innhold og målgrupper: Slik treffer du blink

Alt handler om innhold. Å levere godt innhold til de rette målgruppene er selve kjernen i en god kommunikasjonsstrategi. På Høstseminaret forklarer Bertrand hvordan og på hvilke måter man kan levere personalisert innhold til forskjellige målgrupper. Du får dessuten vite hvordan du kan bygge en optimal dialog med målgruppene dine – slik at de gjennomfører de handlingene du ønsker.

Foredrag i regi av samarbeidspartner eZ.

Mai-Bente Paulsen

Mai-Bente Paulsen

I gode og onde dager

Historiefortellingens kunst er et mektig virkemiddel for å endre holdninger rundt oss. For å vinne hjerter, må vi være åpne om våre feil. Skal vi evne å skape endringer i omdømme, må vi våge å gjøre det med å kommunisere på en vennlig, humoristisk og sårbar måte. Mai-Bente Paulsen gir oss et spennende innblikk i hvordan NSB har jobbet med å styrke sitt omdømme – og noen av utfordringene de har støtt på underveis.

Mai-Bente Paulsen har jobbet som kommunikasjonsdirektør i NSB-konsernet og med intern og ekstern kommunikasjon i NSB de siste fire årene. Hun har jobbet som journalist og er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo. Hun har også tatt organisajonspsykologi, markedsføring og ledelse ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole og har jobbet mange år innenfor salg og markedsføring. Hun jobber nå som leder for selskapskommunikasjon i MSLGROUP.

Hans Jørgen Wallin Weihe

Hans Jørgen Wallin Weihe

Sorg og sosiale medier

Hans Jørgen Wallin Weihe er professor i sosialt arbeid ved Høgskolen i Lillehammer. Han er medforfatter av boken «Sorg - Kjærlighetens pris er sorgen». Gjennom sitt arbeid er Wallin Weihe i nær kontakt med mennesker i sorg, og han vil i sitt foredrag snakke om det å dele sorg – med et særlig fokus på sosiale medier som en ny «arena». Dette er i høyeste grad kommunikasjon som berører – men hvordan berører det, og hva slags problemstillinger kan det reise?

Lindis Hurum

Lindis Hurum

Færre dør når flere vet

Leger uten grenser befinner seg til enhver tid i nærheten av nød. For å løse de svært krevende oppgavene mange hundre mil unna den trygge hverdagen i vesten, trengs det penger. Organisasjonen kjemper en tøff oppmerksomhetskamp med de andre humanitære organisasjonene, samtidig som vår oppmerksomhet er skrantende. Hvordan klarer Leger Uten Grenser å skape engasjement rundt sine saker? Nødhjelpskoordinator Lindis Hurum kommer til Høstseminaret for å dele sine erfaringer.

I ti år jobbet Lindis Hurum som produksjonsleder og produsent i tv-bransjen, der hun produserte underholdningsprogrammer som Vil du bli millionær?, Amanda, Gullruten, Ibsenjubileet og andre store direktesendinger. I 2006 bestemte hun seg for å starte opp i Leger Uten Grenser, der hun i dag jobber som nødhjelpskoordinator. Hun har vært på over ti oppdrag til blant annet Haiti, Sør-Sudan, Pakistan, Elfenbenskysten og Den sentralafrikanske republikk. Lindis har en bachelorgrad i medier og kommunikasjon fra Uio, og jobber i disse dager med en mastergrad i Disaster Management ved Universitetet i København.

Konferansier parallellsesjon, Stine Mølstad

Konferansier parallellsesjon, Stine Mølstad

Stine Mølstad er solbærbonde, kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder, forfatter og gründermentor. Hun har, bred erfaring innen PR, kommunikasjon og innovasjonsarbeid, både fra byrå, privat- og offentlig virksomhet, samt styrearbeid. Som bonde har hun bygget merkevaren Solbær fra Mølstad og benytter praktisk erfaring og eksempler inn i sitt arbeid.

Paneldebatt med Sigbjørn Johnsen, Elisabeth Skarsbø Moen, Heidi Nordby Lunde og Roger Sandum.

Foto: Esben Johansen, Hilde Mesics Kleven og respektive bedrifter.

Paneldebatt med Sigbjørn Johnsen, Elisabeth Skarsbø Moen, Heidi Nordby Lunde og Roger Sandum.

Hvordan vinne kampen om oppmerksomheten?

Å komme til orde i mediene og på innsiden av maktens korridorer er utfordrende øvelser. Er det slik at en organisasjon er avhengig av ekstern bistand for å få innpass og gjennomslag hos de som bestemmer? Blir kommunikasjonsavdelingens synspunkter, innspill og faglige råd mindre verdt i det øyeblikk man hyrer inn eksperthjelp for å få presentert sin versjon av saken?

Margrete Halvorsen

Margrete Halvorsen

Å kommunisere en terrortrussel

Torsdag 24. juli kom meldingen som rystet Norge. I en pressekonferanse varslet PST at det forelå en konkret og tidsavgrenset terrortrussel mot Norge. Hvorfor valgte norske myndigheter å varsle befolkningen om trusselen Norge stod overfor? Hvilke strategiske vurderinger lå bak den dramatiske avgjørelsen? Margrete Halvorsen gir oss et unikt innblikk i hva som skjedde i Politidirektoratets kulisser da beslutningen ble tatt.

Margrete Halvorsen er leder for Kommunikasjonsstaben i Politidirektoratet. Hun kom til Politidirektoratet fra stillingen som kommunikasjonsdirektør og senere prosjektdirektør for strategi og samhandling i Helsedirektoratet. Fra 1995 til 1998 var Halvorsen informasjonssjef hos Statens ernæringsråd, før hun ble avdelingssjef for medier og samfunnskontakt i Norges Forskningsråd.

Bjarte Skaugset

Bjarte Skaugset

Husk bilbelte!

Med blant annet «Hvilken side av fartsgrensen er du på?» «Husk bilbelte» og «Del veien», sistnevnte der selveste Thor Hushovd maner til respekt mellom myke og harde trafikanter, har Statens vegvesen vært en av stjernene på kampanjehimmelen de siste årene. Hvordan har Statens vegvesen jobbet med å skape engasjement og vekke følelser i befolkningen for å nå målet om å fremme trafikksikkerhet?

Bjarte Skaugset er seksjonssjef i Vegdirektoratets kommunikasjonsstab, der han leder kontor for rådgivning og kampanjer. Han har hatt ulike roller i Statens vegvesens kampanjearbeid, både på lokalt og nasjonalt nivå. De siste årene har han ledet arbeidet med de nasjonale kampanjene, der målet har vært at Vegvesenet skal samle seg om få og slagkraftige kampanjer – heller enn å spre ressursene på mange små temaer. Har Vegvesenet klart å følge opp publikums ønske om mer emosjonell kommunikasjon, eller blir det kjedelige tall og fakta?

Siri Kristiansen

Siri Kristiansen

PR-Rådet

Den populære og frittalende programlederen Siri Kristiansen er aktuell med NRK P3s «Lørdagsrådet», et underholdningsprogram der kjendiser gir råd til unge mennesker. På Høstseminaret vil Kristiansen og et panel med skarpe tunger gi råd om etiske dilemmaer i kommunikasjonsbransjen. I panelet sitter Ole Christian Apeland, Ida Halvorsen og Eirik Bergesen.

Har du som kommunikatør stått overfor en vanskelig situasjon? Send inn dine forslag til post@kommunikasjon.no, på Twitter til @Hostseminaret eller på Facebook. Kanskje er det ditt forslag som blir gjenstand for panelets rådgiving?

Bente Kalsnes

Bente Kalsnes

Slacktivism som virker: Politisk engasjement i sosiale medier

Fulgte du Erna på Facebook under valgkampen? Bente Kalsnes forsker på bruken av sosiale medier i valgkamper. Hva kjennetegner de politiske sakene som treffer og engasjerer et bredt publikum via sosiale medier? På Høstseminaret presenterer hun likhetstrekkene ved suksessfulle digitale politiske kampanjer.

Bente Kalsnes er universitetsstipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun jobber (2012-2015) med SAC-prosjektet, “Social Media and Agenda-Setting in Election Campaigns” og forsker på hvordan politiske partier og politiske journalister bruker sosiale medier i valgkamper, primært i Norge og Sverige. Kalsnes er mangeårig blogger og en av grunnleggerne av nettverket Girl Geek Dinners Oslo og konferansen Nordic Techpolitics.

Leif Wien Jensen

Leif Wien Jensen

Ideen som rørte verden

Hvordan får vi folk til å snakke om oss? Blindeforbundet hadde over lengre tid irritert seg over liten skrift. På matvarer, batterietiketter eller i reklamer. Så oppstod en genial idé. Men hvordan ta ideen til en kampanje som rører mennesker langt utenfor Norges grenser? Kampanjen «Opp med skrifta!» ble raskt en stor hit etter at den så dagens lys i oktober i fjor. Gjennom nettsiden uleselig.no og sterk tilstedeværelse på Facebook, lever den fortsatt i beste velgående. Sammen med Jostein Røraas, kampanjens PR-ansvarlig og daglig leder i JRPR, vil Leif Wien Jensen fortelle om hvordan Blindeforbundet tok samfunnsansvar og klarte å sette søkelyset på det som gjør hverdagen uleselig for mange.

Leif Wien Jensen er siviløkonom og har vært innsamlingsleder i Norges Blindeforbund i flere år. Han er mye benyttet som foredragsholder i inn- og utland for å fortelle hvordan en liten organisasjon kan bli en av de store på innsamlingsmarkedet ved å bygge hele innsamlingen rundt giverens opplevelse av det å støtte en god sak. 120.000 mennesker støtter Blindeforbundet hvert år. Wien Jensen leder Blindeforbundets kampanje Uleselig.no som har fått stor oppmerksomhet og gjennomslag i samfunnet.

Sigbjørn Johnsen

Sigbjørn Johnsen

Må vi betale for å bli hørt?

Med uttrykk som "Vi har peeng på bok" og "Vi har itte mer peeng", var Sigbjørn Johnsen en jordnær finansminister som nådde frem til folk. Men hvordan kunne interessegrupper nå frem til Sigbjørn i enkeltsaker og i arbeidet med budsjettet?

Fylkesmannen i Hedmark har lang fartstid i rikspolitikken, som både stortingsrepresentant og finansminister i to regjeringer. Nå kommer han til Høstseminaret!

Njål Berge

Njål Berge

Don`t bore us – get to the chorus

Markedsanalytiker Njål Berge har i en årrekke servert kunnskap og innsikt om marked og kunder. Med tittelen Don`t bore us – get to the chorus mener Berge at vi har blitt kravstore konsumenter som «kjeder» oss. Hva skal til å få nå frem til oss? Berge mener det er nødvendig å bli mer presis og direkte i dagens kommunikasjon.

Njål Berge er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og startet selskapet Indianer i 2009. Indianer er et innsiktsselskap som spesialiserer seg på retail-analyser og -strategier med spesielt fokus på hvordan norske forbrukere lever, tenker, velger og shopper. Tidligere har han jobbet som konseptutviklinger i Neo Interaktiv, europeisk markedssjef i Wideyes.com, planner i Leo Burnett og TBWA - og som rådgiver i Bengal Consulting og Opinion.

Jens Edgar Haugen

Jens Edgar Haugen

Et bilde sier mer enn tusen ord

Gode bilder forsterker budskapet i det vi formidler. Dårlige bilder gjør kanskje det motsatte? Vi sier gjerne at et bilde sier mer enn tusen ord. De virkelig gode bildene berører og gjør noe med oss. Og de treffer hardere i kampen om oppmerksomheten. Jens E. Haugen gir oss et innblikk i fotografiets verden, og deler kunnskap om hva som gjør at et bilde berører.

Årets fotograf i 2010, 2011, 2012 og 2013. Det er en bragd ingen tidligere har oppnådd i europeisk sammenheng. Jens E. Haugen har i løpet av kort tid etablert seg som en av Norges ledende reklame- og motefotografer. Som fotograf har han hatt en spennende utvikling, fra å drive intensivt etterarbeid i Photoshop, til å arbeide med kvalitet i opptaksøyeblikket både på stils og levende bilder. Bli inspirert og motivert av en fotograf som går sine egne veier både med foto og filmkamera i hånden.

Erik Poppe

Foto: Paradox

Erik Poppe

Film - løgn med edle hensikter?

Det har blitt sagt at film er løgn og manipulasjon – med edle hensikter; nemlig å berøre og bevege publikum. Erik Poppe er en av landets mest prisbelønte filmskapere. Han har, i tillegg til å ha regissert storfilmer som Tusen ganger god natt og Hawaii, Oslo, jobbet mye med reklamefilm og dokumentarer. I en tid der film er et viktig virkemiddel for å nå ut til publikum, deler Poppe sine egne erfaringer om hvordan man best forteller en historie når den skal festes til filmlerretet.

Erik Poppe står bak blant annet Hawaii, Oslo og De Usynlige. Hans nyeste film Tusen ganger god natt vant juryens Grand Prix under filmfestivalen i Montreal. Poppe utdannet seg til filmfotograf ved Dramatiska institutet i Stockholm etter en årrekke som pressefotograf. Han har gjort en rekke reklamefilmer og musikkfilmer, kortfilmer og dokumentarer i tillegg til spillefilmer. Sammen med Finn Gjerdrum og Thorleif Hauge startet han filmselskapet Paradox.

Hans Kristian Amundsen

Hans Kristian Amundsen

22. juli – ordene som ga håp

Hans Kristian Amundsen var Jens Stoltenbergs taleskriver og satt tett på hendelsene den 22. juli 2011. «Statsminister Jens Stoltenberg er i sikkerhet». Det var det første budskapet daværende statssekretær ved statsministerens kontor sørget for at gikk ut fra regjeringen under terroraksjonen. En halv time senere fikk Amundsen beskjed om å dra til Oslo og begynne arbeide med å utarbeide et overordnet krisebudskap

Budskapet om å møte hat med mer åpenhet og mer demokrati ble lagt merke til – også utenfor landets grenser. Hvilke vurderinger lå til grunn da budskapene ble utarbeidet, og hvordan jobbet man med dette?

Hans Kristian Amundsen er i dag sekretariats-, og stabsleder for Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Amundsen har en lang karriere i pressen, og var sjefredaktør og administrerende direktør i Nordlys i ni år før han gikk over i politikken i 2011. Han har tidligere vært nyhetsredaktør i Dagbladet, Finnmark Dagblad og Arbeiderbladet. Han var også sjefredaktør i fjernsynsstasjonen Nyhetskanalen, konsernredaktør i A-pressen og utviklingsredaktør i A-pressens Oslo-redaksjon, seinere Avisenes nyhetsbyrå (ANB).

Andrew Nazdin

Andrew Nazdin

The use of Narrative in American Political Discourse

From the election of Barack Obama, to the fight against Climate Change, the use of story, or Public Narrative, in American politics is pervasive. This session will dissect how, and why story is used in political discourse, and what implications that may hold for America going forward.

Andrew Nazdin is a progressive organizer and trainer from the United States who trained hundreds of Field Organizers for President Obama’s reelection campaign to use their personal stories to drive civic engagement. He has honed his story based, Public Narrative, skills through working with as the Deputy Trainings Director on President Obama’s reelection campaign, as well as working with the New Organizing Institute, one of the United States premier story based civic engagement organization, as a Master Trainer and story coach.

Elaine Eksvärd

Elaine Eksvärd

Berør - og bli hørt

Retorikk er ikke kunsten å snakke – det er kunsten å få andre til å lytte. Eller rettere sagt ville lytte. Sveriges fremste retorikkekspert Elaine Eksvärd beskriver det slik: - Retorikk er når pulsen begynner å slå raskere når noen snakker. Det er når formuleringene av en eller annen grunn går rett inn i hjertet og får hårene til å reise seg. På Høstseminaret tar hun retorikken ned fra talerstolen og inn i hverdagen – hvordan skal vi bruke moderne retorikk for å berøre og bli hørt.

Elaine Eksvärd er en av Sveriges mest anerkjente retorikkonsulent og foreleser. Hun er også VD for kommunikasjonsbyrået Snacka snyggt AB og har utgitt bøkene ”Härskarteknik – den fula vägen till makt”, ”Du är din generation”, ”Snacka Snyggt – modern retorik” og ”Vardagsmakt”.

Konferansier Astrid Bugge Mjærum

Konferansier Astrid Bugge Mjærum

Astrid er kommunikasjonsdirektør i Sykehuset Innlandet og tidligere styreleder i Kommunikasjonsforeningen.

  • eZ